مقدمه
در دنیای مدرن، خیلی کم پیش میآید افراد برای این مقاصد سراغ کتابخانهها بروند یا در کارگاههای آموزشی گرانقیمت ثبتنام کنند. همانطور که میدانید، بهترین گزینه، تماشای فیلم های آموزشی است.امروزه بسیاری از مدرسین و یا حتی افراد معمولی میخواهند ساخت ویدیوی آموزشی را یاد بگیرند. چرا که از آموزشهای آشپزی گرفته تا دورههای نرمافزاری، فیلمهای آموزشی به یکی از پربازدیدترین محتواهای ویدئویی در دنیای دیجیتال تبدیل شدهاند.همچنین اگر کسبوکار خود را اداره میکنید، تیم بازاریابی شما با ساخت فیلم آموزشی که محصول یا خدمات شرکت شما را توضیح میدهد، بهسرعت میتواند به اهداف آموزشی و تبلیغاتی خود برسد یا واحد منابع انسانی شرکت شما میتواند از فیلمهای آموزشی برای آموزش کارمندان جدید استفاده کند.
منظور از ویدیوی آموزشی چیست؟
به زبان ساده، این ویدیوها برای توضیح یک فرایند یا مفهوم، آموزش مهارتی خاص و یا نشاندادن نحوۀ انجام یک کار ساخته میشوند. فیلمهای آموزشی به اشکال و سبکهای گوناگونی ارائه میشوند و اکثر مشاغل، صرفنظر از نوع کارشان، میتوانند بهنوعی از آنها بهرهمند شوند.
ساخت فیلم آموزشی چه مزایایی دارد؟
قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه فیلمهای آموزشی بسازیم، سه دلیل اصلی را بررسی میکنیم تا شما بدانید که چرا باید این ویدیوها را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید.
تعامل بیشتر (Engagement)
چه بخواهید یا نه، مردم در سال 2021 ترجیح میدهند بهجای خواندن متن، مباحث موردنظرشان را با دیدن یک فیلم کوتاه یاد بگیرند. بنابراین، اگر میخواهید به مخاطب هدف (یا به قول خودمان، مخاطب خاص) چیزی مربوط به برند، محصول یا خدمات خود بیاموزید، حتماً باید از یک ویدیوی آموزش استفاده کنید. شک نکنید تعداد کلیک، بازدید (View) و اشتراکگذاری (Share) بسیار بالایی دریافت خواهید کرد.
ایجاد اعتماد
به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید و کاربردی با مخاطبان، راهی بسیار مناسب برای شهرت برند شما بهعنوان یک منبع اطلاعاتی مطمئن است. اگر فیلم آموزشی شما واقعاً مشکلاتی را حل کند یا زندگی مخاطبان را سادهتر کند، اتفاقات بزرگی برای نام تجاری شما خواهد افتاد.
تبدیل بازدیدکننده به خریدار
قبل از خرید، مشتریهای احتمالی به مقدار مشخصی از اطلاعات در مورد محصول (یا خدمات) نیاز دارند. با ساخت ویدیوی آموزشی که تمام پاسخهای موردنیاز آنها را ارائه میدهد، شما خریداران بالقوه را به مشتری تبدیل میکنید. بدون نیاز به هرگونه تبلیغات گرانقیمت!
سبک (استایل) ویدیوی آموزشی را چطور انتخاب کنیم؟
صرفنظر از محتوایی که ارائه میدهید، آموزش خود را میتوانید روی بسترهای بصری زیادی سوار کنید. در ادامه، به مهمترین سبکهایی میپردازیم که برای ساخت فیلم آموزشی میتوانید انتخابشان کنید.
* آموزشهای انیمیشنی
* اسلایدهای ساده
* دستنویسی روی تختههای الکترونیکی
* ضبط صفحهنمایش
* پخش تصویر مدرس در کنار اسلایدها (بدون پرده سبز)
* حضور مدرس با استفاده از پرده سبز
* مدرس و تخته
* مدرس در مرکز توجه
* ویدیوهای سلفی
* آموزشهای گفتوگو محور
ساخت فیلمهایی که در آن دو یا چند نفر در مورد یک موضوع بحث میکنند و به نتیجههای ارزشمندی میرسند، راهی بسیار جذاب و معتبر برای انتقال پیامهای آموزشی است. فقط قبل از انتخاب این سبک، باید مطمئن شوید که موضوع مکالمه قابلتوجه است و چیز خوبی برای ارائه دارید.
بهترین نرمافزار ساخت ویدئوی آموزشی چیست؟
Camtasia بهترین نرمافزار برای ساخت فیلم های آموزشی است. این نرمافزار بسیار کاربرپسند بوده و ابزارهایی کاملاً انعطافپذیر دارد. نقطۀ قوت کمتازیا داشتن یک ابزار قدرتمند برای ضبط صفحه نمایش است که همراه با ویرایشگر داخلی، تجربۀ لذتبخشی از ساخت فیلم آموزشی برای شما به ارمغان خواهد آورد.
پنج اشتباه مهلک که تاثیر مخربی بر کیفیت کار شما دارد:
* کیفیت پایین تصویر
* صدای ناواضح و نویزدار
* نبود حس انسانی
* طولانی بودن
* محتوای نادرست یا گمراهکننده
انواع ویدیوهای آموزشی
بسیاری از کسبوکارها و افراد در این زمینه فعالیت دارند. اما این مورد ها بیشترین استفاده را از نوع تولید محتوای ویدیویی میبرند:
* شرکتی
* بهداشت و ایمنی
* تمرین ورزشی
* انتقال تجربه و تعامل
* معرفی محصول
* اینفلوئنسر مارکتینگ
درآمد شغل تولید ویدیوی آموزشی
در این شغل به سه روش به پول خواهید رسید. روش اول که روش معمول آن است یعنی رابطه کارمند و کارفرما به صورت روتین با یک قرارداد کاری مشخص و البته حقوق ماهیانه روشی مناسب برای افرادی که به یک کار روتین احتیاج دارند.
روش دوم کار به صورت پروژه ای و فریلنس است. یعنی کارفرما یک پروژه به شما می سپارد و پس از اتمام آن هزینه مورد نظر را برای آن به شما پرداخت می کند.
روش سوم کار به صورت طراحی پروژه افزایش بازدید یا فروش است که شما به عنوان یک لیدر در تولید محتوا عمل می کنید و در میزان سود دریافتی آن شرکت بخاطر عملکرد شما سهیم خواهید شد.