تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا، فرآیند ارائه اطلاعات حول موضوعی خاص متناسب با ویژگی های مخاطبان هدف است. این اطلاعات در تحت نام تولید محتوای الکترونیکی به صورت متنی، سمعی و بصری تولید می شود و در قالب پست یک وبلاگ، ویدئو، عکس یا اینفوگرافیک در دسترس مخاطبان هدف قرار می گیرد.
فرق بازاریابی محتوا با تولید محتوا !
بسیاری از افراد، بازاریابی محتوا و تولید محتوا را یک موضوع در نظر میگیرند در صورتیکه با هم تفاوت اساسی دارند.
زمانی که شما شروع به نوشتن یک دلنوشته، انتشار یک عکس یادگاری در اینستاگرام یا حتّی زمانی که تلفنی با دوست خود درد و دل میکنید، شما در حال تولید محتوا هستید. اما زمانی که شما به منظور رسیدن به اهداف بازاریابی در فضای دیجیتال (یا حتّی فیزیکی) محتوا تولید میکنید و برای آن یک هدف و برنامه ریزی بازارایابی در نظر گرفتهاید، در اصل شما در حال بازارایابی محتوایی هستید.
چرا محتوا اهمیت دارد؟
تولید محتوا بخش اساسی بازاریابی ربایشی (درونگرا) است. مراحل کلّی بازاریابی محتوا عبارتند از:
تهیه اطلاعات رایگان و مفید برای مخاطب، جذب مشتریان بالقوه به سمت وب سایت (یا رسانههای دیجیتال) ،ارائه پیشنهادها طبق محتوای ارائه شده و در نهایت حفظ مشتریان موجود طی برقراری یک ارتباط بلند مدّت با مشتری است. همچنین بازاریابی محتوا lead (سرنخ) بیشتری برای شرکت ایجاد میکند. آمارها نشان می دهد بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی تعداد لیدها را ۳ برابر افزایش و هزینه ها را ۶۲% کاهش داده است.
از جمله ابزارهای ترویجی محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* شبکه های اجتماعی
* بازاریابی ایمیلی
* تبلیغات پولی
* نشر(syndication)
این مفهوم به معنای استفاده مجدد از محتوا در قالب های مختلف است. برای نمونه می توان محتوای تولید شده برای وبلاگ را در قالب ویدئو یا پوستر نیز منتشر کرد. اگر چیزی را در یک فرمت ایجاد کردید سعی کنید آن را به شکل دیگری هم استفاده کنید. شاید به همان اندازه یا حتی بیشتر تاثیرگذار باشد.
ایجاد طرح محتوا
محتوا در همه جا وجود دارد اما موفقیت شما بستگی به میزان انطباق آن با محیط به اشتراک گذاری دارد. یک محتوای مشخص برای همه رسانه ها مناسب نیست. قطعا محتوای وبلاگ باید با محتوای شبکه های اجتماعی متفاوت باشد.
محتوایی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام تولید میشود، قطعا هم از نظر سبک و ساختار و هم از نظر محتوا متفاوت است. بیایید روند کلّی شبکههای اجتماعی را با هم بررسی کنیم و ببینیم که در هر کدام باید به چه سبکی تولید محتوا داشته باشیم.
* فیسبوک (Facebook)
* اینستاگرام (Instagram)
* یوتیوب (YouTube)
* لینکدین (Linkedin)
* توییتر (Twitter)
تولید محتوا در این شبکه، بر پایه متون بسیار کوتاه (۱۴۰ کاراکتری) میباشد و معمولاً برای انتشار اخبار فوری، نظرات صریح و انتقادهای سیاسی اجتماعی استفاده میشود. بنابراین اگر در ایران فعّالیت میکنید، بهتر است که از این شبکه، بیشتر برای ساخت بک لینک به سمت صفحات وبسایت خود استفاده کنید، البته میتوان حساب شخصی هم داشت و محتواهای کوتاهی تولید نمود امّا بدانید که توییتر بر پایه انتشار بخش کوتاه و مهمّی از رویداد مورد نظر شما استفاده میشود.
از جمله اهداف بازاریابی محتوایی می توان به این موارد اشاره نمود:
* چه میزان فروش از طریق انتشار این محتوا داشته ام؟
* چند نفر از طریق این محتوا در خبرنامه وبسایت من عضو شده اند؟
* چند نفر بعد از مطالعه این مطلب، تصمیم به ثبت نام در وبسایت من گرفته اند؟
* چند نفر از طریق این محتوا، به سایر صفحات مشابه در وبسایت من رفته اند؟
* و…
بازار کار تولید محتوا و سطح حقوق و درآمد
بازار کار تولید محتوا بسیار گسترده و متنوع است و روز به روز هم مشاغل بیشتری در این حوزه به وجود میآیند. به همین دلیل سطح حقوق و دستمزد تولید محتوا هم بسیار متغیر است و به نوع محتوا و سازمان یا شرکتی که برای آن کار میکنید بستگی دارد. به طور مثال، اگر به طور فریلنسینگ و آزادکاری مشغول تولید محتوا هستید درآمد شما به تعداد پروژهها و مشتریانتان بستگی دارد و هرچقدر سرعت و مهارت بیشتری در نویسندگی داشته باشید به تبع آن درآمد بالاتری هم خواهید داشت.
موقعیتهای شغلی مختلف در بازار کار تولید محتوا
امروزه در هر زمینه و برای تولید هر گونه متن و محتوای متنی تبلیغاتی، خبری و … به استخدام کارشناس تولید محتوا نیاز است. به دلیل تنوع بازار کار تولید محتوا و پلتفرمهای متنوع، مشاغل و موقعیتهای شغلی مختلفی نیز ایجاد شده است که با توجه به مهارتها و علائق خود میتوانید در آنها مشغول به کار شوید. برخی از رایجترین مشاغل و عناوین شغلی حوزه محتوا عبارتند از:
مشاغل تولید محتوا
* ادمین و کارشناس تولید محتوای شبکههای اجتماعی
* کارشناس تولید محتوای بلاگ و وبسایت
* کپی رایتینگ و نویسنده کپی رایتر
* نویسنده تولید محتوای فریلنسر
* تولید محتوای فریلنسر
* سناریونویسی
* خبرنویسی و روزنامهنگاری