مسئولیت های کمک حسابدار؟
کمک حسابدار کسی است که وظایف حسابداری و امور مالی را انجام میهد. مسئولیت اصلی کمک حسابدارها رسیدگی به حسابهای پرداختنی و دریافتنی، تهیه صورت های مالی، بستن سال مالی و ارائه سوابق مالی است.
شرایط کمک حسابدار
* الزامات تحصیلی
* دیپلم دبیرستان
* ترجیحا مدرک کاردانی یا کارشناسی در رشته مرتبط
* گواهینامههایی مانند حسابدار رسمی یا دفتردار رسمی و سابقه کار یک امتیاز مثبت است
* مهارتهای ضروری کمک حسابدار
* آشنایی با اصول اولیه حسابداری
* دقت و توجه به جزئیات
* آشنایی با اکسل و نرمافزارهای حسابداری
* مهارتهای ریاضی برای مدیریت دادههای مالی
* تسلط به کامپیوتر و نرم افزار حسابداری،نرم افزار فروشگاه، مهارت تایپ قوی
* مدیریت زمان و مهارتهای ارتباطی کلامی و نوشتاری
* صداقت و رازداری
* رفتار حرفهای و قوی
* مهارت حل مسئله قوی
* مهارتهای سازمانی عالی
* توانایی انجام چند کار و با انگیزه و مثبت ماندن
* وظایف کمک حسابدار
* کمک به بخش حسابداری
* حفظ و بهبود فرآیند حسابداری سازمان
* مدیریت ارتباط بین سازمان و مشتریان
* انجام امور اولیه دفترداری و اداری مانند تشکیل پرونده، ورود اطلاعات، پاسخگویی به تلفن و به روز رسانی دفاتر قانونی حسابداری
* مدیریت حقوق و دستمزد
* مدیریت حسابهای دریافتنی و پرداختنی با واریز چک و تهیه صورتحساب
* اطمینان از صحت پرداختها، مبالغ و سوابق، تطبیق فاکتورها و شناسایی مغایرتها
* مدیریت ارتباط با مشتریان و فروشندگان از طریق تلفن، ایمیل و حضوری
* تهیه اسنادی برای حسابدار شرکت یا حسابرسان داخلی
* جمع آوری دادهها برای اظهارنامه مالیات بر درآمد
* تهیه صورتهای مالی، ترازنامه، تراز آزمایشی
* مشارکت در ممیزیهای ماهانه، فصلی و سالانه
* تهیه گزارشها و پیشبینیها بر اساس دادههای مالی
* ارزیابی دادههای مالی فعلی و قبلی
* پردازش درخواستهای هزینه برای تایید حسابدار
* تسویه حساب بانکی
* ثبت و بایگانی فاکتورهای معاملات نقدی
کمک حسابداران به حسابداران در مدیریت امور مالی کمک میکنند. آنها وظیفۀ کمک به یک تیم حسابداری یا یک حسابدار با مسئولیت وظایفی مانند گزارش، نگهداری دفتر، مدیریت و تطبیق حساب را برعهده دارند.
کمک حسابدار کیست؟
کمک حسابدار کسی است که وظایف حسابداری و امور مالی را انجام میدهد. مسئولیت اصلی کمک حسابدارها رسیدگی به حسابهای پرداختنی و دریافتنی، تهیه صورتحساب و مدیریت یا ارائۀ سوابق مالی است.
مهارتهای مورد نیاز برای کمک حسابداری چیست؟
* دقت و توجه به جزئیات
* آشنایی با اکسل و نرم افزارهای حسابداری
* مهارتهای ریاضی برای مدیریت دادههای مالی
* صداقت و رازداری
* انعطافپذیری در زمان مالیات و ممیزی
تفاوت حسابدار و کمک حسابدار چیست؟
بهطورکلی، حسابدار مسئولیت نظارت بر کلیه امور مالی یک سازمان را بر عهده دارد. این در حالی است که کمک حسابدار به حسابدار در انجام وظایف روزانه او کمک میکند. در حقیقت شرایط استخدامی و شرح وظایف حسابدار با کمک حسابدار متفاوت است.
بهعنوانمثال، یک حسابدار معمولا دارای مدرک لیسانس در رشته حسابداری یا یکی از رشتههای مرتبط است. همچنین، دانش قوی از اصول حسابداری و حسابرسی، مهارتهای تحلیلی و حل مسئله قوی و مهارتهای ارتباطی و نوشتاری عالی در کنار تسلط بر نرمافزارهای حسابداری، از ویژگیهای یک حسابدار حرفهای است.
این در حالی است که یک دستیار حسابدار ممکن است دانشجوی حسابداری باشد یا تنها مدرک دیپلم یا فوقدیپلم در رشتهای مرتبط داشته باشد. در اینجا چند نکته دیگر برای تمایز بین شغل حسابدار و کمک حسابدار آورده شده است:
سطح تجربه: حسابداران معمولا تجربه کاری بیشتری نسبت به کمک حسابداران دارند.
میزان استقلال: حسابداران معمولا از استقلال بیشتری در انجام وظایف خود برخوردار هستند. این در حالی است که کمک حسابداران بیشتر تحت نظارت حسابداران کار میکنند.
حقوق و مزایا: بهطورکلی حسابداران حقوق و مزایای بیشتری نسبت به کمک حسابداران دریافت میکنند.
شرح وظایف کمک حسابدار
دستیار حسابدار نقش کلیدی در بهبود عملکرد بخش مالی هر شرکت و سازمان بر عهده دارد. به شکلی که اغلب سازمانهای بزرگ و شرکتهای خصوصی مالی و حسابرسی به استخدام کمک حسابدار نیاز دارند. برخی از وظایف کمک حسابدار بهصورت فهرستوار عبارتاند از:
* پشتیبانی از حسابدار ارشد/ مدیر مالی و سایر اعضای تیم مالی
* همکاری با تیم مالی برای انجام پروژههای مختلف مالی
* تطبیق و اصلاح حسابها
* بررسی و رسیدگی به فاکتورها در بازههای زمانی موردنیاز
* مدیریت و رسیدگی به معاملات نقدی خرد
* کنترل اعتبار و پیگیری وصول مطالبات
* بررسی و تأیید صورتحسابهای مالی، دفاتر و حسابها و در صورت نیاز، انجام اصلاحات
* آمادهسازی برگههای حساب سود و زیان
* آمادهسازی اظهارنامه مالیات بر ارزشافزوده
* تهیه بودجه سالانه
* مشارکت در جلسات و سایر امور اداری
* آمادهسازی حسابهای قانونی
همه مواردی که در بالا بیان شد میتوانند جزء وظایف دستیار حسابدار باشند. البته نوع و میزان مسئولیتها و وظایف کمک حسابداران تا اندازه زیادی به نوع و ابعاد سازمان بستگی دارد. در برخی از شرکتها، عمده وظایف دستیار درزمینه انجام امور اداری و دفترداری است و حجم کاری بالایی بر عهده او گذاشته میشود.
این امر به این معنی است که دستیاران مالی ممکن است وظیفه پاسخگویی به تلفنها، ایمیلها، پذیرش و راهنمایی مشتریان، برنامهریزی قرار ملاقات، تشکیل پروندههای اداری، ورود اطلاعات، اسکن اسناد و مدارک، دریافت و مرتبسازی ایمیلهای وارده و سایر وظایف مشابه را بر عهده داشته باشند.
در سازمانهای بزرگ، دستیار تنها وظیفه پشتیبانی از امور حسابرسی و بخش مالی را بر عهده دارد؛ اما در شرکتهای کوچک، ممکن است کمک حسابدار در بخشهای دیگر شرکت هم فعالیت داشته باشد.
مهارتها و تواناییهای موردنیاز
علاوه بر تحصیل در رشتههای مرتبط، باید در مورد اطلاعاتپایه و کلی حسابداری اطلاعات کافی را داشته باشید. تجربه مرتبط، دانش کافی در مورد اصطلاحات حسابداری، آشنایی با سیستمهای مالی، درک سیستمها و نرمافزارهای بایگانی و آگاهی از قوانین و دستورالعملهای قانونی حسابرسی، ازجمله شرایط استخدامی برای شغل کمک حسابدار است.
علاوه بر این، برای موفقیت در این موقعیت شغلی باید برخی از مهارتها و تواناییهای فردی و تخصصی را داشته باشید. بهعنوانمثال، بهترین حسابدار یا کمک حسابدار فردی است که دارای جزئینگری و دقت بالا است.
برخی دیگر از مهارتهای دستیار حسابدار عبارتاند از:
* آشنایی کافی با کامپیوتر و اصول اولیه IT
* تسلط نرمافزارهای معمول مالی
* مهارت و دقت بالا در ورود اطلاعات
* توانایی تهیه و آمادهسازی ماندهحساب و ترازنامه مالی
* تجربه آمادهسازی لیست حقوق و دستمزد کارکنان
* مهارتهای ریاضیاتی
* مهارت کار گروهی و تیمی
* مدیریت زمان
* توانایی و مدیریت انجام چند کار به صورت همزمان
* مهارت و علاقه به سازماندهی و بایگانی کردن اسناد و مدارک
* مهارتهای ارتباطی گفتاری و نوشتاری قوی
* تسلط بر نرمافزارهای مایکروسافت آفیس بهویژه اکسل
* خود نظارتی و توانایی انجام کار مستقل
* توانایی اولویتبندی وظایف و انجام امور با توجه به ضرب العجلها
* حفظ محرمانگی و رازداری نسبت به اطلاعات محرمانه مالی