مسئول فروش مستقيما زيرنظر مدير بازرگاني انجام وظيفه مي نمايد و مأموريت وي عبارتست از بازاريابي و اقدام در جهت عقد قراردادهاي توليدي داخلي.همچنين مسئوليت دارد تا از طريق ارتباط مستمر با مشتريان داخلي و نظر خواهي از آنان و انتقال نظريات به واحد هاي ذيربط زمينه لازم براي جلب هرچه بيشتر رضايت مشتري را فراهم نمايد.
وظايف اصلي :
* بازاريابي محصولات جديد و گرفتن سفارش از مشتريان و اعلام آن به واحد مهندسي و مالي
* پاسخگويي به مشتريان در باب قراردادها و شكايات آنها و اعلام آن به مديران
* تنظيم قراردادها و پيگيري انجام آنها.
* نظارت بر فروش محصولات و پيگيري بر اساس آنها.
* گرفتن دیتا شیت از مشتريان در موارد موجود.
* نوشتن برنامه فصلی پیش بینی فروش و ماهيانه توليد برابر خواست مشتريان و شرايط بازار.
* اعلام قيمت فروش محصولات به مشتريان.
* پيگيري جهت اعلام صورتحساب به مشتريان.
* شركت در جلسات پی گیری قرار داد.
* نظارت بر تحويل به موقع محصولات به مشتريان.
* بررسي مشكلات محصولات و محصولات برگشتي.
* رسیدگی به نظرات و شکایات مشتری.
* هدایت و کنترل محصول مرجوعی.
* همكاري مستمر براي اجراي سياستها و خط مشي كيفيت شركت و همكاري فعال در استقرار صحيح سيستم ها ي كيفيت.
* کلیه مسئولیت ها و انجام وظایف محوله از طرف مدیر ارشد و مربوطه.
نقش مسئول فروش
هدف اصلی مسئول فروش ، دستیابی به اهداف مالی شرکت از طریق فعالیت فروشندگان خود است.
به عبارت دیگر ، آنها از قدرت ارائه گزارشهای مستقیم و رهبری نیروی فروش برای دستیابی بهترین عملکرد هر یک از کارکنان ، بهره میبرند.
مسئول فروش برای دستیابی به اهداف فروش از ترکیبی از رویکردهای متفاوت بهره میبرد.
برای مثال :
مسئول فروش ، مسئول ایجاد انگیزه و مشاوره داده به فروشنده در جهت بهبود عملکرد ، استخدام و آموزش نیروهای فروش
دستیابی به اهداف بر اساس برنامههای اثرگذار ، تعیین اهداف فروش ، تحلیل داده بر اساس عملکرد گذشته ، پیشبینی عملکرد آینده
مسئول فروش باید عملکرد بخش فروش را با عملکرد مدیران سایر بخشهای باید هماهنگ نماید. به عنوان مثال، آنها با واحد بازاریابی برای تولید مشتریان راغب جدید و گسترش بازار هدف، یا در همکاری با تیم محصول و تحقیقات برای اطمینان از درک صحیح نیازهای مشتریان، همکاری میکنند.
۳ نقش اساسی برای مسئول فروش در نظر گرفته میشود :
مدیریت افراد : استخدام ، تشکیل و ارائه اطلاعات به تیم فروش
مدیریت مشتریان : نزدیک شدن به مشتریان بر اساس برنامه استراتژیک فروش
مدیریت تجاری : هدایت کسب و کار در ناحیه فروش
خصوصیات مسئول فروش حرفهای :
* دستاوردهای عالی، بلندپروازانه و هدفمند
* نوآورانه، تولید راهحلهای خلاقانه و تعداد زیادی ایده
* تصمیمگیری سریع و راحت
* خصوصیات مدیران فروش غیرحرفهای ( متوسط ) :
* تمرکز بر جزئیات ، روشها و سازماندهی
* تمرکز بر پیروی از قوانین
* تصمیم سازی بر اساس حقایق، ارقام و تجزیهوتحلیل دادهها صورت میگیرد