بازاریابی الکترونیکی چیست؟
بازاریابی الکترونیک (Electronic Marketing) به استفاده از اینترنت و ابزارهای الکترونیک برای ایجاد، نگهداشت و توسعه روابط با مشتری گفته میشود. تحولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب پدید آمدن این سبک از بازاریابی شده است. هدف از بازاریابی الکترونیک افزایش خرید الکترونیک مشتریان از یک فروشگاه اینترنتی است.
همچنین با بکارگیری هر کدام از روشها در بازایابی اینترنتی میتوان کارایی و یا عدم کارایی آن روش را برای هر برند ارزیابی نمود. بازاریابی الکترونیک به عنوان ترکیبی از همه جنبههای مرتبط با فناوری اطلاعات بویژه اینترنت نگریسته میشود که منجر به افزایش گرایش به خرید و اشتیاق به دادوستد آنلاین شود.
اهمیت بازاریابی الکترونیک
افزایش دسترسی عموم مردم به اینترنت باعث شده است تا امکان تجارت از طریق تار جهان گستر از جایگاه ویژهای برخوردار شود. ویژگیهای تجارت الکترونیک از قبیل جهانی ساختن تجارت، برداشتن محدودیتهای زمانی و مکانی، کاهش قیمت منابع جهت خرید، افزایش درصد فروش، عدم وجود محدودیت زمانی در معاملات، دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز، کاهش چشمگیر هزینههای معاملاتی، کاهش هزینههای زمانی معاملات و بسیاری دیگر از مزایای تجارت الکترونیک باعث رشد چشمگیر آن شده است.
تجارت الکترونیک باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است. به عنوان مثال، ظهور و ورود سریع رقبای جدید حتی از خارج محیط کسبوکار ذیربط به بازار، جهانی شدن بازار و جهانی شدن رقابت، رقابت شدید در استانداردها و از این دست تغییرات به شمار میروند. بازدیدکنندگان معمولاً در جستجوی سایتها به دنبال محصولات با قیمت نازل تری هستند. بنابراین، در بازاریابی الکترونیک رقابت شدیدتر است و باید بر روابط بلندمدت بر خط تاکید شود. حدود ۸۰ درصد فروشندگان بر خط در آمریکا، معتقدند که برای بازدید مجدد از سایت، قیمت مهمترین عامل است. برخی از شرکتها برای جذابتر جلوه دادن سایت خود جدول زمانبندی مسابقات ورزشی را در سایت به نمایش میگذارند و یا اینکه به بازدیدکنندگان این امکان را میدهند که موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
تعریف بازاریابی الکترونیک
تعاریف مختلف و متفاوتی از بازاریابی الکترونیکی ارائه شده است که هر یک از دیدگاهی خاص به مفهوم بازاریابی الکترونیکی توجه کرده اند. بازاریابی الکترونیکی را استفاده از اینترنت در فعالیتهای بازاریابی مرتبط با مشتری، کانالهای توزیع و فروش، تحقیقات بازاریابی و ارتباطات مدیریت تعریف کردند. برخی دیگر بازاریابی الکترونیکی را این گونه تعریف کردند: استفاده از فناوری اطلاعات در فرایندهای ایجاد، برقراری ارتباط، دادن ارزش به مشتریان و مدیریت روابط مشتری به رو شهایی که برای سازمان و سهامداران آن سودمند باشد.
فواید بازاریابی الکترونیکی در مقایسه با بازاریابی سنتی
دسترسی:
ماهیت اینترنت به این معناست که اکنون کسب و کارها دسترسی به واقع جهانی به مشتری ها دارن.
در حالی که هزینه های رسانه های سنتی این نوع دسترسی بزرگ چند ملیتی برای هر شرکتی یک محدودیت است، بازاریابی الکترونیکی راه های جدیدی را برای کسب و کارهای کوچکتر با بودجه بسیار کمتر برای دسترسی به مصرف کنندگان بالقوه از سراسر جهان باز می کند.
قلمرو:
بازاریابی اینترنتی این امکان را به بازاریاب می ده تا از روش های گوناگونی به مشتریان دسترسی پیدا کنه و آنها رو قادر به ارائه طیف گسترده ای از محصولات و خدمات می کنه.
بازاریابی الکترونیکی شامل مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتری و فروش است. با در دسترس بودن طیف وسیعی از فناوری های جدید، قلمرو فقط می تونه رشد کنه.
ارزانتر بودن:
بازاریابی از طریق ایمیل به طور قابل توجهی ارزان تر و سریعتر از ارسال نامه سنتی است.
دلیل اصلی این تفاوت، هزینه و زمان زیادی است که برای تولید آثار هنری، چاپ، آدرس دهی و پست در ارسال سنتی نامه صرف می کنیم.
تعامل:
از آنجایی که بازاریابی سنتی عمدتا مربوط به ارسال پیام یک نام تجاری به مشتری ها است، بازاریابی الکترونیکی مکالمات بین شرکت ها و مصرف کنندگان را ساده می کنه.
شرکت ها با استفاده از یک کانال ارتباطی دو طرفه می تونن از واکنش های مصرف کنندگان خود استفاده کرده و کالا و خدمات خود رو پویاتر و سازگارتر کنن.
اصول اساسی بازاریابی الکترونیکی
* شناخت حضور آنلاین و اهمیت آن
* حضور آنلاین به معنای داشتن وبسایت مطمئن و حرفهای و حضور در شبکههای اجتماعی است که نقش حیاتی در بازاریابی الکترونیکی ایفا میکند.
* شناسایی مخاطبان هدف و نمایههای خریدار مشتریان
* شناسایی دقیق مخاطبان هدف و ایجاد نمایههای خریدار مشتریان (Buyer Personas) از مهمترین مراحل برنامهریزی در بازاریابی الکترونیکی است.
* پژوهش بازار و تحلیل رقبا و رفتار مشتریان
* پژوهش بازار و تحلیل رقبا و رفتار مشتریان از مهمترین عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیکی است.
* تعیین اهداف هوشمندانه برای کمپینهای بازاریابی الکترونیکی
* هدفگذاری هوشمندانه با استفاده از روش SMART از مهمترین عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیکی است.
بازاریابی الکترونیکی به چند دلیل برای تجارت بسیار مهم است، زیرا:
* به شما امکان می دهد مشتریان بالقوه را به صورت آنلاین پیدا کرده و هدف قرار دهید
* به شما امکان می دهد با مخاطبان خود ارتباط موثرتری برقرار کنید
* استراتژی بازاریابی خود را بر اساس علایق مشتریان شخصی سازی کنید
* دیده شدن برند خود را افزایش دهید
* سرنخ های با کیفیت را دریافت کنید که واقعاً به محصول شما علاقه مند هستند
فناوریهای مختلفی در بازاریابی الکترونیکی استفاده میشود که به خریداران اجازه میدهد تبلیغات را بخوانند، تصاویر محصولات را ببینند، قیمتها را مقایسه کنند و با چند کلیک ماوس خرید کنند، که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه میشود.