تعریف کاربردی بازاریابی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی ترجمه معنایی کلمه E-Commerce است. ترجمه رسمی و تحت الفظی E-Commerce در واقع تجارت الکترونیک است که به دلیل ثقیل بودن کلمه خیلی کمتر از دیگر کلمات مشابه استفاده می گردد. کلمه تجارت اینترنتی در واقع معنایی پویا دارد و طبیعتا استفاده کلمه فروش اینترنتی انتخاب مناسب تری برای آن است، اما ما با فدا کردن پویایی کلمه از لفظ فروشگاه اینترنتی استفاده می کنیم، چرا که محبوبیت بیشتری بیان مردم ایران دارد و ما را سریعا سر اصل مطلب می برد.
منظور از فروشگاه اینترنتی در این مقاله یک وبسایت یا اپلیکیشن که مردم در آن پول پرداخت می کنند نیست. بلکه این فروشگاه اینترنتی هر جایی است که مردم از آن جا با کسب و کار شما تعامل دارند. با تمام ابزارهایی که برای ارتباط با مردم استفاده می کنید و تمام روش هایی که پول دریافت می کنید. این فروشگاه اینترنتی می تواند یک صفحه اینستاگرام که به فروش دست بند های دست ساز پرداخته است باشد، یا پاتفرمی برای معرفی قابلیت جدید کنسول بازی PS5 مثل توییتر کمپانی Sony و یا تجربه یک خرید کلاسیک از دیجی کالا.
مزایای فروشگاه اینترنتی
*دسترسی آسان به بازار
* کاهش هزینه ها
* پناسیل رشد سریع
* گسترش بازار
* تبلیغات و بازاریابی مقرون به صرفه
* انعطاف پذیری برای مشتریان
* مشارکت مشتریان در فروش
* مقایسه محصول و قیمت
* پاسخ سریع تر به تقاضای خریدار
چگونه با یک فروشگاه اینترنتی فروشنده بهتری باشید؟
چندین راه ساده برای استفاده از مزیتهای تجارت الکترونیک وجود دارد. شما با ثبت نام شروع میکنید و لیست محصولات خود را لیست میکنید. بخش بعدی برنامهریزی فروش خود را برای جذاب کردن کالای شما است. این می تواند تخفیف های جذاب، کوپن هایی برای تشویق مشتری به خرید اضافه کند.
* فهرست اقلام خود را با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی داده شده در داشبورد خود ایجاد کنید.
* برخی از شرایط فروش، هشدارها و پیشنهادات تبلیغاتی را به موارد خود اضافه کنید.
* سیاستهای بازگشت، گزینههای پرداخت، در دسترس بودن را در صورت لزوم توضیح دهید.
مزایای برتر برای فروشگاه اینترنتی شما چیست؟
وقتی در یک بازار اینترنتی میفروشید، چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارید. شما مشتریان بیشتر، کنترل بیشتر، مدیریت موجودی آسانتر، سیستمهای بازده و تحویل آسانتر دارید. حتی راه هایی برای ارائه مزایای به خریداران شما وجود دارد.
* شما میتوانید انتخاب خود را از حالتهای پرداخت تنظیم کنید.
* میتوانید انتخاب خود را از روشهای تحویل تنظیم کنید.
* نحوه دسترسی مشتریان به شما یا ارسال سوالات را انتخاب کنید.
* شما به سادگی باید شناسه های مورد نیاز، مجوزها، اطلاعات محصول را آپلود کنید.
آیا موانعی برای فروش در فروشگاه اینترنتی وجود دارد؟
موانع ورود بسیار کم است و حداقل سرمایه گذاری برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی لازم است. راه اندازی فروشگاه شما یک فرآیند آسان است. چنین بازارهایی شما را در معرض میلیونها مشتری بالقوه قرار میدهند. میتوانید به سرعت شروع به فروش کنید.
اهمیت و مزایای فروشگاه های اینترنتی
بسیاری از افراد در اکثر کشورهای جهان برای دستیابی به نیازهای اولیه و تفریحی خود به فروشگاه های الکترونیکی روی می آورند و همین امر آنها را از اهمیت زیادی در دنیای خرید متمایز می کند.
و با رشد سریع و مستمر آن و تقاضای روزافزون برای آن، هر تجارتی می تواند از به کارگیری این فناوری بهره مند شود بدون اینکه چیزی برای از دست دادن داشته باشد، کاملا برعکس... منافع زیادی وجود دارد که صاحب هر تجارت یا کسب و کاری آرزوی آن را دارد.
برخی از مزایای سرمایه گذاری در فروشگاه اینترنتی:
* فروشگاه های آنلاین هرگز تعطیل نمی شوند
* امکان دستیابی به تعداد بیشتری از مشتریان
* سهولت دسترسی به محصول یا خدمات مورد نظر
* سهولت پرداخت به روش های مختلف
* رابطه قوی تر با مشتریان
اهمیت فروشگاه های الکترونیکی برای خریدار
* صرفه جویی در زمان و تلاش در فرآیند انتقال از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر؛ جایی که فقط نیاز به مرور برخی از سایت های ایمن و انتخاب مناسب دارد.
* ارائه انواع محصولات و اجناس
* امکان به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محصول و امکان اطلاع از نظرات مردم در مورد آن از طریق ویژگی ارزیابی محصول که اکنون در اکثر پلتفرم های الکترونیکی موجود است.
* امکان به دست آوردن پیشنهادات و تخفیف های خوب، بدون ذکر قیمت های رقابتی؛ این فروشگاه ها با تخفیف های دائمی و هدایایی که برای رقابت با فروشگاه های سنتی و پیشی گرفتن از آنها ارائه می دهند متمایز می شوند.
* امکان مقایسه قیمت و کیفیت بین فروشگاه ها به راحتی.
* امکان خرید و رفع نیازها از هر کجا و در هر زمان.
* دسترسی و خرید بازارهای بین المللی؛ زیرا هیچ مرز جغرافیایی در اینترنت وجود ندارد.
* امکان به دست آوردن محصولات یا مدل های دیجیتال برای آزمایش.
* چندین روش پرداخت که از طریق آنها می توان خرید را پرداخت کرد.
* اهمیت فروشگاه های اینترنتی برای فروشنده
فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه سنتی؟
طبیعی است که با مرور مبحث فروشگاه های الکترونیک و تمامی مزایا و مزیت های آن که ممکن است برتر از فروشگاه های سنتی باشد، سوالی از این دست به ذهنمان خطور کند.ما نمی توانیم بگوییم که فروشگاه های آنلاین بهترین هستند و نمی توانیم برعکس بگوییم، زیرا هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند.اما شایان ذکر است که با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و اقتصادی کنونی، فروشگاه های الکترونیک به یک ضرورت تبدیل شده اند که نمی توان آن را کنار گذاشت.
مسلم است که فروشگاههای سنتی را نمیتوان برای ایجاد محیطی ملموس که بازارهای جهانی ما را شکل میدهد، از ضرورت حضور آنها صرف نظر کرد.
برای بسیاری از کسب و کارها، وجود فروشگاه آنلاین علاوه بر فروشگاه سنتی امری ضروری است که کار را از جهات مختلف یکپارچه می کند.
برای برخی از کسب و کارها فروشگاه اینترنتی کفایت می کند، اما می توان گفت که بسیاری از کسب و کارها هستند که برای داشتن جایگاه قابل توجهی در بازار به بیش از یک رابط الکترونیکی نیاز ندارند.