تصویر دوره
گروه فروش و بازاریابی
بازاریاب
2,900,000 تومان
فرقی ندارد
روزهای زوج
روزهای فرد
هرروز
فرقی ندارد
8-11
11-14
14-17
17-20

بازاریابی چیست؟

در دنیای امروز، فروش مهم‌ترین جز یک سازمان است. حتی تولید محصول یا خدمات نیز بعد از فروش قرار می‌گیرند. به‌همین‌دلیل سازمان‌ها و شرکت‌ها توجه زیادی به بخش بازاریابی خود دارند و سعی می‌کنند از روش‌های مختلف، مشتریان جدید جذب کرده و مشتریان قبلی خود را حفظ کنند. در این راستا شغل بازاریاب تبدیل به یکی از پرتقاضاترین شغل‌های بازار امروز شده است.

 

شغل بازاریابی چیست؟

این شغل یکی از مهم‌ترین شغل‌های هر سازمان و تلاشی در راستایی افزایش بازار فروش محصولات یا خدمات یک مجموعه به‌وسیله ارائه یک ارزش به جامعه است. افرادی که به روش‌های مختلف به این هدف کمک می‌کنند بازاریاب نامیده می‌شوند. آنها به شکل‌های مختلفی ازجمله تبلیغات رودررو یا تلفنی سعی می‌کنند به گسترش بازار و پیدا کردن مشتریان جدید کمک کنند.

 

چرا بازاریابی انجام می‌شود؟

بازاریابی عامل توسعه، اشتغال‌زایی، افزایش درآمد یک کشور و توسعه اقتصادی آن است که هم برای مشتریان و هم برای عرضه‌کنندگان محصول مفید است. فعالیت در این زمینه باعث آشنایی افراد با محصولات مختلف بازار، تازه‌ترین محصولات، بهبود آن‌ها نسبت به گذشته و در کل، افزایش شناخت آن‌ها نسبت به بازار نیازمندی‌هایشان می‌شود.
برای تولیدکنندگان نیز بازاریابی موجب آشنایی قشر بزرگ‌تری از جامعه با محصول یا خدمات آن‌ها می‌شود. برخی از این افراد تبدلی مشتریان کنونی شرکت شده و بلافاصله خرید می‌کنند و برخی نیز تبدیل به مشتریان بالقوه شده و در آینده به قشر مشتریان وارد می‌شوند. این فعالیت موجب گسترش نام برند یک محصول یا خدمت در عرصه‌های جغرافیایی وسیع‌تر می‌گردد.

 

بازاریاب کیست؟

او شخصی است که کارهای بازاریابی شرکت را انجام می‌دهد. این روزها حوزه بازاریابی توسعه زیادی پیداکرده و در بسیاری از کشورها به‌صورت یک بخش کاملاً حرفه‌ای در سازمان‌ها درآمدهاست. این روزها در کشور ما نیز این شغل، بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی دارد که بازاریاب‌ها بر اساس مهارت، تخصص و تجربه‌ای که دارند در سمت‌ها فعالیت می‌کنند.

ازجمله مهم‌ترین سمت‌های شغلی یک بازاریاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسئول روابط عمومی:

مسئول ارتباط با مشتریان و شنیدن صحبت‌های آن‌ها و انعکاس آن به مجموعه است

تحلیلگر و محقق بازار:

بررسی شرایط کنونی بازار و تعیین بازار هدف

مدیریت تبلیغات:

مسئول تدوین استراتژی‌های تبلیغات، تعیین بودجه و زمان موردنیاز

مدیر برند:

گسترش شناخت جامعه از برند و شناسایی فرصت‌های جدید

مدیریت ارشد بازاریابی:

مسئول هماهنگی فعالیت‌ها، ارائه راهکار خلاقانه، طراحی برنامه‌های بازاریابی و غیره

مدیر توسعه بازار:

بررسی، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی استراتژی‌هایی برای افزایش سهم بازار و جذب مشتری

کارشناس ترویج:

مدیریت تبلیغات، رویدادها و برنامه‌ها

کارشناس بازاریابی دیجیتال:

تمرکز بر فرآیندهای آنلاین و فروش اینترنتی

بازاریاب حضوری:

معرفی و پرزنت محصول به‌صورت فیزیکی برای مشتری هدف

 

شغل بازاریابی مناسب چه افرادیست؟

بدیهی است همه می‌توانند وارد این شغل شوند اما کسانی که استعدادهای مناسب‌تری دارند رشد و رضایت شغلی بیشتری را تجربه خواهند کرد. این فعالیت نیاز به افرادی خلاق، برونگرا، اجتماعی و اثربخش دارد. افرادی که از کارهای بازرگانی و تجاری لذت می‌برند. اهل برنامه‌ریزی هستند.
برای رسیدن به نتیجه مطلوب حاضرند آموزش ببینند. این افراد نتیجه گرا هستند. قدرت کلام خوب و تأثیرگذاری بالایی دارند. با اصول ساده روانشناسی آشنا هستند و می‌توانند درک خوبی از احساسات افراد داشته باشند. آن‌ها کارهای یکنواخت را دوست ندارند و از تجربه ارتباط با افراد مختلف استقبال می‌کنند.

 

بازار کار و آینده شغلی بازاریابی

یکی از مشاغل نوپا در ایران، بازاریابی میباشد که هنوز در سطح جهان براساسش میزان تخصصی بودنش، مسیر زیادی برای پیمودن دارد؛ به همین دلیل بازار کار آن در سال های آينده با گسترش حوزه های جدیدش نظیر دیجیتال مارکتینگ و افزایش نیاز بخش های مختلف کشور به این تخصص، توسعه بیشتری پیدا میکند.

شغل بازاریابی، بازار کار خوبی دارد.برخی از افراد با ورود به حوزه بازاریابی به صورت تخصصی میتوانند پیشرفت شغلی چشمگیری داشته باشند و مسئولیت مشاغلی را در آينده بر عهده بگیرند که از این مشاغل می توان به مدیر فروش در کارخانه جات یا شرکت ها اشاره کرد. کیفیت کار بازاریابان در آینده شغلی آنها مؤثر است. از این رو چنین افرادی مجوز کار بعنوان مدیر آگهی، مدیر مالی و مدیر تدارکات را دارند.

درآمد شغل بازاریابی

درامد شغل بازاریابی بسته به پارامترهای مختلفی تعيين میشود. لذا برخی از افراد، شغل بازاریابی را به صورت پاره وقت انجام می دهند که ممکن است درآمدشان کم باشد ولی بازاریابانی می توانند درآمد خوبی کسب کنند که به صورت تمام وقت کار کنند. نحوه ی فعالیت بازاریابان، تعيين کننده ی درامد ان هاست. به عنوان نمونه ، فعالیت برخی از افراد در زمینه ی بازاریابی کالاها و انواع خدمات است. همین موضوع موجب افزایش پورسانت و دستمزد آنها میشود تا بتوانند نسبت به درامد زایی خود در این شغل به بهترین نحو ممکن اقدام نمایند.

 

تیپ شخصیتی شغل بازاریابی

تناسب شغل با ویژگی های شخصیتی هر فرد، از مهم ترین عوامل انتخاب شغل صحیح و درست محسوب میشود. این خصوصیت، یک فرآیند پیچیده است که به تخصص و زمان کافی نیاز دارد. یک کارشناس فروش و بازاریابی، باید علاوه بر داشتن استقلال کاری بتواند با دیگران، ارتباط برقرار کند.

این افراد، علاقه بسیاری به دنیای تجارت و بازرگانی دارند. آنها برای برنامه ریزی، اندیشه های بلند مدتی دارند و با افرادی کار می کنند که مستقل و نتیجه گرا هستند و به سرپرستی مستقیم کمتری نیاز دارند. این افراد می توانند بر دیگران، اثرات خوبی بر جای بگذارند. چنین افرادی در دنیای تجارتی و تبلیغاتی از سرعت کار و تحول و تغییرات سریع و پشت هم به وجد می آیند و برای برقراری ارتباط با مشتریان، تمایل زیادی دارد. آنها در تفکر طولانی مدت، عملکرد عالی دارند و خیلی راحت تأثير برنامه ها، خدمات و محصولات مختلف را روی دیگران بررسی می کنند.

یک کارشناس فروش و بازاریابی، توانایی درک درست خواسته های دیگران را دارد و در برنامه ریزی خود، آن را لحاظ می نماید. چنین افرای دوست دارند مورد توجه اعضای کانون باشند. آن ها دوست دارند که در سمینارهای اموزشی و کلاس هایی شرکت کنند که اشخاص مختلف در آن حضور دارند. از فعالیت های موردعلاقه ی این گروه در کوتاه مدت می توان به کتاب خواندن، نوشتن و پروژه های خلاقانه اشاره کرد. کسب تجربه های جدید برای بازاریابان، لذتبخش است.

 

مزایای شغل بازاریابی

نیاز بازارهای داخلی و خارجی به بازاریابان، یکی از بزرگ ترين مزایای این شغل به شمار می رود. افراد می توانند در شغل بازاریابی به صورت پاره وقت یا غیرحضوری و بعنوان شغل دوم کار کنند؛ به اینصورت که آن ها می توانند در ساعت غیر اداری به صورت دورکاری فعالیت کنند. بازاریاب هایی که فعالیت انها به صورت پورسانتی است، در تلاش بیشتری برای افزایش درامد خود هستند؛ به همین علت، بیشتر پیشرفت میکنند.