تصویر دوره
گروه فروش و بازاریابی
مدیر تبلیغات و بازاریابی درجه1
1,500,000 تومان
فرقی ندارد
روزهای زوج
روزهای فرد
هرروز
فرقی ندارد
8-11
11-14
14-17
17-20

مدیر تبلیغات و بازاریابی کیست؟

مدیر تبلیغات و بازاریابی فردی است که مسئول معرفی هر چه بهتر یک برند به مخاطبانش است. در اصل یک مدیر تبلیغاتی و بازاریابی مسئول توسعه یک کسب و کار، اجرای طرح هایی منجر به بهتر جلوه دادن آن و همچنین مدیریت روشهایی است که کسب و کار می تواند مخاطبان هدف خود را شناسایی و برندش را به آنها معرفی کند. در این بین چینش روشها (استراتژی تبلیغات) نیز باید توسط مدیر تبلیغاتی و بازاریابی طراحی و نظارت شود.

یک مدیر تبلیغات و بازاریابی حرفه ای باید با تیم فروش و بازاریابی همکاری ویژه ای داشته باشد. در خیلی از شرکتهای موفق در زمینه تبلیغات دیده شده مدیریت تبلیغاتی خود یک بازاریاب حرفه ای است که قدرت تشخیص انجام و چگونگی و زمانی و چرایی یک روش برای معرفی محصول یا برند را داشته باشد.

 

وظایف اصلی یک مدیر تبلیغات و بازاریابی:

* شناسایی اهداف برند
* شناسایی مخاطبان هدف
*  برنامه ریزی در جهت توسعه کوتاه مدت و بلند مدت
* بررسی بازار و شناسایی موقعیت های مناسب جهت تبلیغات
* بستر سازی مناسب برای معرفی هر چه بهتر برند در فضاهای مختلف تبلیغاتی
* استفاده از نهایت توان تیم فروش و بازاریابی برای طرح ریزی تبلیغاتی به منظور افزایش . . . مشتری و فروش
* نظارت بر روی ایده های تبلیغاتی و نحوه اجرا و اکران تبلیغات.

 

یک مدیر تبلیغات  و بازاریابی  باید در چه زمینه‌هایی تخصص داشته باشد؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های ایران نیز رشته‌هایی مرتبط با تجارت تدریس می‌شود. بهتر است شخصی که شغل مدیر تبلیغات  و بازاریابی  را انتخاب می‌کند در رشته‌هایی مانند مدیریت بازاریابی، تجارت و… تحصیل کرده باشد. تحصیل در رشته‌های مرتبط به مدیر تبلیغات کمک می‌کند که بازار هدف و مشتریان احتمالی را بشناسد و در شرایط مختلف بهترین روش برای رقابت در بازار و بهترین استراتژی‌های تبلیغاتی را ارائه دهد.

زبان انگلیسی نیز می‌تواند یکی دیگر از نیازهای یک مدیر تبلیغات و بازاریابی  باشد. امروزه به لطف اینترنت دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است و امکان داشتن یک کسب و کار بین المللی نسبت به گذشته بیشتر شده است. می‌توانید میزان موفقیت برندی که مشتری‌های بین المللی دارد را اندازه گیری کنید؟ مسلما شرکتی که بتواند سهمی هر چند کوچک در بازار جهانی داشته باشد، موفق خواهد بود. برای ارتباط با دنیای بیرون از ایران لازم است بتوانید با استفاده از زبان با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

تجارت الکترونیک یکی از مهم‌ترین بازارهایی است که پیش روی ما قرار دارد. مدیر تبلیغات و بازاریابی  باید قادر باشد در تمام فضاها برند خود را معرفی کند و آن را توسعه دهد. امروزه فضای بازاریابی بسیار گسترده شده است و به همین دلیل مدیر تبلیغات و بازاریابی باید توانایی کار در تمام این فضاها و مدیریت آن‌ها را داشته باشد. شغل مدیر تبلیغات و بازاریابی  نیاز به کسی دارد که به مهارت‌های کامپیوتری مسلط باشد. البته وابسته به کسب و کارهای مختلف میزان این نیاز متفاوت است.

مواردی که گفته شد جنبه تحصیلی و آموزشی یک مدیر تبلیغات  و بازاریابی را مشخص می‌کند. اما این شغل به مهارت‌هایی نیاز دارد که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تدریس نمی‌شود و چیزی است که به صورت خودآموز باید به دست آید. بیایید در مورد چند نمونه از این مهارت‌ها با هم صحبت کنیم.

* شناسایی بازار هدف و برقراری ارتباط با مشتریان
* مدیریت بازاریابان و افرادی که در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کنند.
* تعامل با شرکت‌های تبلیغاتی و مذاکره در زمینه انجام انواع تبلیغات
* مدیریت تمام زمینه‌ها و فضاهای تبلیغاتی واقعی و مجازی
* قدرت گوش دادن برای درک نیازها و سلیقه مشتریان احتمالی
* مهارت در سخنوری و انتقال اطلاعات مورد نیاز
* توانایی شناخت مشکلات و ایرادهای موجود که باعث اختلال در روند بازاریابی و فروش و تبلیغات شده‌اند.

 

چه کسب و کارهایی به مدیر تبلیغات و بازاریابی نیاز دارند؟

به این سوال در یک جمله می‌توان پاسخ داد؛ کسب و کارهایی که نیاز به فروش خدمات یا محصولات خود دارند، نیاز به مدیر تبلیغات  و بازاریابی دارند. با توجه به این جمله باید گفت تمام کسب و کارها باید یک مدیر تبلیغات و بازاریابی  و تیم بازاریابی داشته باشند. حضور مدیر تبلیغات و بازاریابی  در یک شرکت باعث سازمان‌دهی تبلیغات در جهت برندسازی می‌شود. بدون مدیریت در تبلیغات ممکن است شما سالانه یک یا دو بار بدون برنامه‌ریزی تبلیغات ارائه دهید. حتی ممکن است روش تبلیغاتی که انجام می‌دهید، متناسب با کسب و کار شما نباشد و به همین دلیل بازدهی خوبی نداشته باشد. مدیر تبلیغات به شما کمک می‌کند که تمام این موارد را مدیریت کنید،‌تبلیغات درست و در زمان مناسب انجام دهید.

همه شرکت‌های بزرگ برنامه‌ ریزی‌های دقیقی برای تبلیغات دارند که این مهم به دلیل حضور یک شخص قدرتمند و کاردان در شغل مدیریت تبلیغات آن‌هاست. شرکت‌های بزرگ حتی در تبلیغات نیز با یکدیگر رقابت می‌کنند و سناریوهای حرفه‌ای و قدرتمندی برای تبلیغات خود می‌نویسند. تا جایی که افراد مختلف منتظر ارائه تبلیغات آن‌ها هم می‌مانند.

 

از دیگر ویژگی های مهم مدیران تبلیغات و بازاریابی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

* مهارت های ارتباطی خوب

* خلاقیت

* مهارت های بالای تصمیم گیری

* مهارت در سازمان دهی

* مدیریت زمان و بودجه در کنار مهارت در هدایت و ایجاد انگیزه در اعضا تیم تبلیغاتی 

 

نقش تبلیغات تجاری در اقتصاد و کسب و کار

ممکن است چنین عنوانی در نظر شما ساده و واضح باشد. یا با خود فکر کنید که چرا باید بخشی از بحث مدیریت تبلیغات به نقش تبلیغات در اقتصاد اختصاص پیدا کند.

واقعیت این است که در گذشته – و حتی گاهی امروز – به تبلیغات الزاماً با دید مثبت نگاه نمی‌کرده‌اند. گاهی آن را رواج مصرف‌گرایی می‌دانسته‌اند و گاهی، اتلاف منابع کسب و کارها.

اگر چه تبلیغات می‌تواند گاهی هر دو معنای فوق را داشته باشد، اما اینکه علمی تا این حد گسترده که می‌تواند موتور محرک اقتصاد و عامل ایجاد تقاضا و رشد تولید و صنعت باشد را به کلی نفی کنیم و کنار بگذاریم، منطقی و معقول نیست.

بنابراین، کسی که می‌خواهد متخصص تبلیغات باشد لازم است کارکردهای مثبت و منفی تبلیغات در محیط کسب و کار و جایگاه تبلیغات در اقتصاد ملی و جهانی را بشناسد تا بتوانند فرصت‌ها و تهدید‌های این صنعت را بهتر و دقیق‌تر شناسایی و تحلیل کند.