تصویر دوره
گروه فروش و بازاریابی
مدیر بازاریابی و فروش
6,300,000 تومان
فرقی ندارد
روزهای زوج
روزهای فرد
هرروز
فرقی ندارد
8-11
11-14
14-17
17-20

مدیر بازاریابی و فروش کیست؟

وظیفه او به طور کلی طراحی، پیاده‌سازی و جهت‌دهی سیاست بازاریابی شرکت است. برای انجام دقیق چنین کاری، او باید اطلاعات مربوط به انتظارات مشتری و رقابت با سایر برندها را جمع‌آوری کند. همچنین با رصد کردن تحولات بازار و اطلاعات به دست آمده در این زمینه، تحلیل‌های عمیق بازاریابی را انجام دهد. او فروش را تجزیه و تحلیل می‌کند و اهداف تجاری و استراتژیک را به مدیران شرکت ارائه می‌دهد.

او باید بتواند بهترین سیاست تبلیغاتی را اتخاذ کند و برای این کار داده‌های مختلفی مانند وضعیت بازار، هویت محصول یا برند و… را مطالعه می‌کند.

 

وظایف کلی مدیر بازاریابی و فروش:

* مدیریت بازرگانی وظیفه دارد تا به صورت تنهایی در برابر مجموعه‌ای از رقبا و مشتریان برای هدف سازمان تلاش کند ولی مدیریت فروش تنها در برابر یک مشتری برای کسب سود شرکت در زمان حال تلاش می‌کند.

* مدیریت بازرگانی وظیفه دارد تا برای رسیدن شرکت به شهرت و یک برند جهانی شدن تلاش کند و مدیریت فروش باید داستان‌تبلیغاتی برای رسیدن به سود بیشتر را به واقعیت تبدیل کند.

* مدیریت بازاریابی تلاش می‌کند تا ارزش‌های عالی و درستی را در بازار هدف به وجود آورد و مدیریت فروش ارتباط محور است و همه نتایج به دست آمده به نحوه برنامه‌ریزی آن برای ارتباط و مذاکره با مشتری بستگی دارد.

* مدیریت بازرگانی وظیفه دارد تا به ایجاد تجزیه و تحلیل مجموعه عظیمی از داده‌ها بپردازد ولی مدیریت فروش وظیفه دارد تا رفتار مشتریان و نظریات آن‌ها را در رابطه با محصول تهیه شده مورد بررسی قرار دهد.

* مدیریت بازرگانی وظیفه دارد تا تجربه خوبی را  در مشتریان از خرید محصول و خدمات سازمان ارائه دهد ولی مدیریت فروش درباره تخفیف و قیمت و چگونه متقاعدسازی برنامه‌ریزی می‌کند.

* مدیریت بازاریابی تلاش می‌کند تا شرکت خود را به رقابت بکشاند و بالا بکشد ولی مدیریت فروش برای ایجاد کردن حس لذت از خرید در مشتریان برنامه می‌چیند.

* مدیریت بازرگانی به عنوان مغز متفکر شرکت شناخته شده و مدیریت فروش به عنوان بازوی قدرتمند شرکت نام برده می‌شود.

 

وظایف مدیر بازاریابی:

* تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی براساس ویژگی‌های بازار و اهداف سازمان

* همکاری با مدیران تبلیغات یا کمپین برای هماهنگی و هدایت فعالیت‌های بازاریابی به منظور ترویج محصولات یا خدمات

* تجزیه و تحلیل داده جهت تصمیم‌گیری آگاهانه درباره فعالیت‌ها و کمپین‌های بازاریابی

* برآورد هزینه‌ها و فروش بالقوه جهت پیش‌بینی نیازهای بازاریابی

* ارزیابی جنبه‌های مالی محصولات یا خدمات از جمله بودجه، هزینه‌ها، بازده سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی سود- زیان

* ارزیابی کارایی کمپین‌های بازاریابی و تنظیم استراتژی‌ها در صورت لزوم، برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده

* تدوین استراتژی‌های قیمت‌گذاری جهت برآورده کردن تقاضای بازار و اهداف سازمانی

 

وظایف مدیر فروش:

* مدیر فروش وظیفه دارد تا سطح فروش و دستیابی به اهداف مالی شرکت را از طریق فعالیت فروشندگان بالا ببرد.

* مدیر فروش وظیفه دارد تا برای دستیابی به اهداف بر اساس برنامه‌های موثر، تعین اهداف فروش، تحلیل داده براساس عملکرد گذشته و پیش‌بینی عملکرد آینده تلاش کند.

* مدیر فروش باید عملکرد بخش فروش را با عملکرد مدیران دیگر بخش‌ها هماهنگ کند.

* در زمینه مدیریت افراد، وظیفه استخدام، تشکیل و ارائه اطلاعات به تیم فروش را به عهده دارد.

* در زمینه مدیریت مشتریان، وظیفه نزدیک شدن به آن‌ها براساس برنامه استراتژیک فروش را به عهده دارد.

* در زمینه مدیریت تجاری، وظیفه هدایت کسب و کار در ناحیه فروش را به عهده دارد.

 

مهارت های مدیر بازاریابی:

مثل خیلی از شغل‌های دیگر، یک مدیر بازاریابی خوب باید ۲ دسته مهارت سخت و نرم را داشته باشد. بدون مهارت‌های نرم، مدیر مارکتینگ نمی‌شوید یا اگر شدید، بقیۀ اعضای تیم را در عذاب می‌گذارید! برخی مهارت‌های نرم شامل این‌ها می‌شود:

* خلاقیت و نوآوری

* هم‌دلی

* انعطاف‌پذیری

* تصمیم‌گیری در لحظه

* رهبری و سازمان‌دهی و مدیریت یک تیم یکپارچه

* مدیریت پروژه و وظایف

* بازخورددهی (چه مثبت و چه منفی)

* متقاعدسازی و مذاکره

* حل مسئله

* ساخت شبکۀ ارتباطی موثر با افراد متخصص

 

مهارت‌های مدیر فروش:

* توانایی ارزیابی و عیب‌یابی عملکرد کمپین‌های فروش

* مدیریت وب سایت

* مدیریت رسانه‌های اجتماعی

* کپی رایتینگ و مدیریت محتوا

* تولید اطلاعات تبلیغاتی برای پیشبرد کسب و کار

* نظارت و بهبود سئو

* توانایی تولید گزارش عملکرد سازمانی

* تسلط به زبان انگلیسی

* مهارت‌های IT