تصویر دوره
گروه فروش و بازاریابی
متصدی بازاریابی
4,100,000 تومان
فرقی ندارد
روزهای زوج
روزهای فرد
هرروز
فرقی ندارد
8-11
11-14
14-17
17-20

متصدی بازاریابی کیست؟

به‌طور خلاصه، متصدی بازاریابی کسی است که روی ارتباط کسب‌وکار با مشتری و مخاطب نظارت می‌کند و استراتژی‌هایی برای بهبود آن ارائه می‌کند. همۀ این کارها انجام می‌شود تا یک فرد کاملاً غریبه که نیازی مرتبط با کسب‌وکار دارد، آن را بشناسد، برای استفاده از محصول یا خدمت راغب شود و در نهایت، خرید کند.

متصدی بازاریابی کاری می‌کند آگاهی و تقاضا برای محصول یا خدمت یک کسب‌وکار بیشتر شود. این کار با چیدن استراتژی بازاریابی، اجرای کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی، فعالیت در سوشال مدیا، تولید محتوا و… پیش می‌رود.

 

این یک تعریف کوتاه دربارۀ این پوزیشن شغلی است؛ ولی شرح وظایف متصدی بازاریابی چیست؟

متصدی بازاریابی چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

در بازاری که با تغییرات شدید و ناگهانی روبرو می‌شود،متصدی بازاریابی یک نقش مهم در هر شرکتی با هر اندازه‌ای است. شرح وظایف مدیر مارکتینگ از شرکتی به شرکت دیگر بسته به بازار و نوع خدمات متفاوت است.

چنانچه به این شغل وارد شوید اولا باید مخاطبان هدف شرکت را شناسایی کنید. برای این منظور، لازم است “تحقیقات بازار” لازم انجام شود و در نتیجه این نتایج تحقیقات، محصول یا خدمات را با توجه به مخاطبان هدف بازاریابی کند.

ثانیا؛ باید با تبلیغات و کمپین‌ها آشنایی داشته باشید. مدیر مارکتینگ وظایفی مانند استفاده از فرصت‌های تبلیغاتی، قرار دادن تبلیغات در مطبوعات یا کانال‌های ارتباطی، طراحی مواد بازاریابی مانند بروشورها و تبلیغات، تولید محتوا برای کمپین‌های آنلاین و چاپی و توزیع آثار چاپی دارند. به طور کلی شرح وظایف متصدی مارکتینگ (شرح وظایف مدیر بازاریابی) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

* درک طرح کسب و کار و موارد مربوط به بازاریابی

* تعامل با تمام بخش‌ها و مدیریت شرکت برای هدایت فعالیت‌های تبلیغاتی

* هماهنگی بازاریابی داخلی و خارجی

* تهیه برنامه بازاریابی هم از نظر ارتباطی و هم از نظر رسانه‌ای

* انتخاب تامین کنندگان خارجی و منابع داخلی لازم؛ از جمله هزینه‌ها و مزایای برون سپاری در صورت لزوم (همچنین در مقایسه با بخش منابع انسانی)

* ارائه گزارش و بازخورد به ذینفعان داخلی

* ارائه گزارش‌های دوره‌ای پیشرفت

* ارائه چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت

* همیشه بر اساس هویت سازمانی، تضمین حفاظت از برند تجاری، ارزش‌های آن و حفاظت از رویکرد ارتباطی آن عمل کند.

* بررسی تحلیل‌ها و تحقیقات در مورد شرکت‌های رقیب

* تقویت موقعیت فعلی برند در بازار یا توانمندسازی آن برای ورود به بازارهای جدید

 

متصدی بازاریابی چه مهارت‌هایی دارد؟

مثل خیلی از شغل‌های دیگر، یک متصدی بازاریابی خوب باید ۲ دسته مهارت سخت و نرم را داشته باشد. بدون مهارت‌های نرم، مدیر مارکتینگ نمی‌شوید یا اگر شدید، بقیۀ اعضای تیم را در عذاب می‌گذارید! برخی مهارت‌های نرم شامل این‌ها می‌شود:

* خلاقیت و نوآوری

* هم‌دلی

* انعطاف‌پذیری

* تصمیم‌گیری در لحظه

* رهبری و سازمان‌دهی و مدیریت یک تیم یکپارچه

* مدیریت پروژه و وظایف

* بازخورددهی (چه مثبت و چه منفی)

* متقاعدسازی و مذاکره

* حل مسئله

* ساخت شبکۀ ارتباطی موثر با افراد متخصص

مهارت‌های سخت هم خیلی مهم هستند! کسی که متصدی بازاریابی می‌شود، بهتر است از سایر اعضای تیم دانش و مهارت کمتری نداشته باشد یا حداقل باید بتواند با یک ارتباط سازنده، یاد بگیرد و یاد دهد.

مثلاً اگر این فرد بخواهد با متخصص seo ارتباط بگیرد، باید از آن سر در بیاورد تا به زبان مشترکی برسند؛ بهتر است به اندازه‌ای بداند که حرف سایر اعضای تیم را بفهمد.

برخی مهارت‌های سخت متصدی بازاریابی عبارت‌اند از:

* تسلط بر مباحث بازاریابی و اصول آن

* توانایی طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

* مهارت نویسندگی و درک درست از محتوا و انواع آن

* توانایی تحلیل داده‌ها برای بازاریابی داده‌محور

* دانش کلی از سئو

* شناخت شبکه‌های اجتماعی مختلف، نوع مخاطب هریک و محتوای مناسب آن

* آشنایی با انواع تبلیغات مثل تبلیغات در گوگل ، بنری، همسان، ویدئویی و…

* آشنایی با برند و مفاهیم مربوط به آن

* داشتن مهارت در تحقیقات بازار و تحلیل بازار هدف

 

میانگین حقوق متصدی بازاریابی چقدر است؟

حقوق متصدی بازاریابی به خیلی چیزها بستگی دارد؛ مثلاً:

* رزومه، سوابق کاری و دستاوردها

* مهارت‌ها و توانمندی‌های فرد

* نوع شرکت و ویژگی‌هایی مثل شهر محل استقرار، تعداد کارمندان، حوزۀ کاری، میزان گردش مالی و…

* مسئولیت‌های موردانتظار از متصدی مارکتینگ

 

چگونه می‌توان یک متصدی مارکتینگ موفق شد؟

بخش‌های بازاریابی برندها اولین چیزی هستند که ذهنیت مثبت یا منفی را در مشتریان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل از مدیر بازاریابی انتظار می‌رود که اصول اولیه ارتباطات را بداند و به کار گیرد. علاوه بر مهارت‌هایی که غالبا نیاز به آموزش دارند وجود بعضی ویژگی‌ها برای یک کارشناس مارکتینگ ضروری است. برخی از این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

* مناسب بودن برای کار گروهی

* دقیق بودن و توجه به جزئیات

* کار منظم و روحیه پیگیری کار

* علاقه به یادگیری و به روز شدن