فروشنده کیست و کارش چیه؟
فروشنده کسی است که محصول یا خدماتی رو ارائه میده و در عوضش پول میگیره. فروشنده میتونه یک فرد، شرکت، دولت، یا هر نهادی باشه.
کار فروشنده اینه که محصول یا خدماتی که خودش تولید کرده یا مالکیتش رو در اختیار داره، برای فروش به خریدار عرضه کنه و خریدار هم شرایط محصول یا خدمات و قیمتش رو قبول میکنه و معامله انجام میشه.
فروشنده سعی میکنه محصول یا خدماتش رو به بهترین شکل ممکن و با شرایط خوب به خریدار نشون بده تا اون رو متقاعد کنه که محصول یا خدماتش به دردش میخوره و اون رو بخره.
فروشندههای موفق این ویژگیها رو دارن:
* به علایق و سلیقه مشتری توجه میکنن
* فروشنده حرفهای سعی میکنه چالشهای مشتری، رؤیاها، و هدفهاش رو خوب درک کنه و برای رفع اونها، راهحل مناسبی ارائه بده. فروشنده خوب، فروشندهایه که علاقه و سلیقه مشتری براش مهم باشه و کمک کنه مشتری به هدفش برسه.
* اعتماد به نفس دارن
* اگر فروشنده، به محصول یا خدماتی که میفروشه، اطمینان نداشته باشه، نمیتونه مشتری رو متقاعد کنه که این محصول یا خدمات براش مفیده و میتونه مشکلش رو حل کنه.
* همیشه در دسترس هستند
* فروشنده خوب، همیشه حواسش به همه چیز هست و میدونه که محصول یا خدماتی که میفروشه، چه تاثیر مثبتی بر اطرافش میذاره. فروشنده موفق، همیشه در دسترسه و هر وقت مشتری به کمکش نیاز داشت، حاضر است تا به مشتری کمک کنه.
* انعطاف دارن
* فروشندههای حرفهای توانایی خاصی برای تحمل مشکلات و سختیها دارن. اونها مشتری و مشکلش رو مشکل خودشون میدونن و سعی میکنن به بهترین شکل ممکن، اون رو حل کنن.
* بیشتر شخصیت برونگرا دارن
یک فرد برونگرا، معمولاً اجتماعیه، دوست داره وقتش رو با بقیه بگذرونه، اول اون بحث رو شروع میکنه، و خیلی راحت دوست پیدا میکنه. این ویژگیها به فروشنده کمک میکنن تا مشتاق باشه با مردم ارتباط برقرار کنه، از تعامل با اونها لذت ببره، و بتونه درباره چیزهای مختلف با مشتری صحبت کنه. هرچقدر فروشنده بیشتر و بهتر بتونه با مشتری صحبت کنه، ارتباط بهتری با اون برقرار میکنه و بهتر میتونه بفهمه که مشکلش چیه و اصلاً چرا میخواد اون محصول رو بخره.
شرح وظایفی که فروشنده ملزم به انجام آن است
فروشندگان وظایف متعددی دارند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
* مشاوره با مشتری برای یافتن نیاز و علاقه مشتری
* ارائه محصول به مشتری
* مذاکره با مشتری
* محاسبه مبلغ محصول
* دریافت مبلغ محصول و وارد کردن اطلاعات محصول فروخته شده در دفتر یا نرم افزار مربوطه
* چیدن محصولات در ویترین
مهارتها و دورههای آموزشی مورد نیاز فروشنده:
فروشندگی مهارتی است که با مرور زمان و رعایت چند اصل کلی به دست میآید؛ به همین دلیل الزامی برای گذراندن یک رشته تحصیلی خاص ندارد؛ در فروشندگی بیشتر توانایی اقناع مشتری و فروش بیشتر از این طریق مهم است.
فروشنده حرفه ای کیست؟
فروشنده حرفهای فردی است که درگیر فروش محصولات یا خدمات به مصرفکنندگان میشود. آنها درک عمیقی از پیشنهادات فروش، بازار هدف و فرایند فروش خود دارند. فروشندگان حرفهای بر ایجاد روابط، حل مشکلات مشتری و رسیدن به اهداف فروش تمرکز میکنند.
فروشندگان حرفهای چگونه با مشتریان تعامل دارند؟
فروشندگان حرفهای از طریق کانالهای مختلفی مانند جلسات حضوری، تماسهای تلفنی، ایمیل و پلتفرمهای آنلاین با مشتریان تعامل دارند. آنها بر درک نیازهای مشتری، ارائه اطلاعات مرتبط و راهنمایی آنها به سمت تصمیمگیری آگاهانه خرید تمرکز میکنند. ایجاد اعتماد و ارتباط برای ایجاد روابط طولانیمدت با مشتری ضروری است.