معرفی دوره رفتار سازمانی
رفتار سازمانی یک حوزه مطالعاتی است که به بررسی رفتار انسان ها در محیط های سازمانی و همچنین به بررسی تاثیر افراد، گروه ها و ساختارهای تشکیلاتی بر رفتار های درون یک سازمان میپردازد، که هدف از آن بهبود عملکرد سازمان است. رفتار سازمانی در حقیقت یک ابزار انسانی است که در راستای بهبود عملکرد کارکنان و در نهایت خود سازمان به کار گرفته می شود.
برای اینکه بتوانیم کارکنان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم، می بایست آنها را از مناظر مختلف شخصیتی، نگرشی و ارزشی، نیازها و روانشناسی، به خصوص در تعاملات بشناسیم و بدانیم که چه تکنیک هایی را برای یک رابطه پایدار و موفق بایستی مد نظر خود قرار دهیم.
هدف از فراگیری رفتار سازمانی اولا شناخت نحوه رفتار کردن افراد در شرایط مختلف، دوما درک آنچه افراد مختلف انجام می دهند، سوما بررسی نمودن روابط دورن سازمانی و پیش بینی رفتار کارکنان با استفاده از قابلیت های آنها و در نهایت کنترل رفتار کارکنان در راستای بهبود عملکرد سازمان است.
رفتار سازمانی چیست؟
رفتار سازمانی یا همان Organizational behavior مطالعه چگونگی رفتار افراد و گروهها در یک سازمان و تأثیر این رفتار و تعاملات بر عملکرد سازمان در جهت هدف یا اهداف آن است. این رشته تحصیلی مدیریتی به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر رفتار در یک سازمان میپردازد. تمرکز رفتار سازمانی حول محور بهره وری کارکنان است. به عنوان مثال، مطالعات رفتار سازمانی نشان داده است که کارکنانی که احساس ارزشمندی و قدردانی میکنند، انگیزه و بهرهوری بیشتری دارند که منجر به رشد سود سازمان میشود.
مدلهای رفتار سازمانی
* مدل استبدادی
* مدل حمایتی
* مدل مراقبتی
* مدل مشارکتی
* مدل سیستمی
اهداف مدیریت رفتار سازمانی
یکی از اهداف اصلی Organizational Behavior درک مواردی است که باعث افزایش انگیزه کارکنان میشود. نحوه اندازه گیری رضایت شغلی سازمانها متفاوت است، اما بیشتر معیارهای متداول شامل یک سیستم پاداش منصفانه و عادلانه، کار قانع کننده، شرایط کاری لذتبخش و مدیران خوب است. مدیران میتوانند با درک انگیزه کارکنان، سیاستهای خود را برای افزایش رضایت شغلی و در نتیجه افزایش بهرهوری تنظیم کنند.
مدیریت رفتار سازمانی نه تنها به کارکنان در درک بهتر خود کمک میکند، بلکه با استفاده از چرخه دمینگ یک نقشه راه مفید به مدیران ارائه میدهد که بتوانند همه جنبههای سازمان خود را بهبود دهند. سایر اهداف این جنبه مدیریتی عبارتند از:
* بهبود عملکرد شغلی
* افزایش رضایت شغلی
* ترویج نوآوری
* تشویق مدیر و رهبر تیم
* بهبود خدمات به مشتریان
* تشویق و ترویج رفتارهای اخلاقی
* ایجاد محیط کاری مثبت
مراحل انجام مدیریت رفتار سازمانی
* اهداف خود را مشخص کنید
* رفتارهای هدف را مشخص کنید
* معیارها را ایجاد کنید
* مشکلات را درک کنید
* یک راه حل بسازید
* معیارها را ارزیابی کنید
مزایای دوره رفتار سازمانی
ابتدا مفاهیم بنیادی رفتار سازمانی و تعریف جامع آن آموزش داده می شود تا دانشپذیران محترم با مفهوم اساسی رفتار سازمانی آشنایی پیدا کنند و هدف از رفتار شناسی سازمانی را بشناسند. به علت اینکه در رفتار سازمانی، کلیدی ترین عضو، کارکنان مجموعه هستند، برای اینکه بتوان آنها را به صحیح ترین شکل مدیریت نمود، می بایست ابتدا با مولفه های رفتاری افراد مختلف آشنا شد. این مولفه ها عبارتند از شخصیت کارکنان، نگرش آن ها، ارزش های آنها و همین طور عزت نفس آنها.
پس از اینکه با این مولفه ها آشنا شدیم و یاد گرفتیم چگونه آنها را در تصمیمات خود دخیل کنیم، نوبت به تبدیل شدن به یک رهبر ایده آل می رسد. برای مدیریت هر چه بهتر یک تیم شما باید یک رهبر خوب باشید. در این بخش از دوره زمان آن فرا رسیده که شما با اصول رهبری و سبک های متفاوت آن آشنا شوید تا برای خود یک سبک رهبری در نظر گرفته و آن را در سازمان خود اعمال کنید.
مخاطبین دوره رفتار سازمانی
* مدیران و سرپرستان مشاغل مختلف
* کارمندان و کارکنان سازمان ها
* فراد جویای کار
بازار کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی MBA
مشاغل مربوط برای این گرایش در بازار کار شامل سمت مدیر منابع انسانی، مشاور مدیریت در کسب و کارهای مختلف و کارآفرینی است. بازار کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی MBA (مدیریت کسب و کار) برای افرادی که علاوه بر آموزش های تحصیلی، دارای تجربه و مهارت عملی هستند بسیار مناسب خواهد بود.
بنابراین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار در گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی که برای کسب مهارت های عملی از دوره های آموزش آزاد استفاده می کنند، شانس بیشتری برای استخدام در بازار کار خواهند داشت.