دوره مدیر میانی چیست؟
گفتیم یک مدیر میانی نیاز به آموختن و پرورش مهارتهایی دارد تا هم سبب بهبود عملکرد کارکنان شود و هم بتواند با مدیر ارشد همفکر و همسو باشد و او را برای نیل به اهداف سازمان یاری کند.
در مهارتهای مدیر میانی شما تکنیکهایی را میآموزید که حاصل ترکیب دانش تئوری مدیریت و تجارب موفق مدیریتی است. لذا به محض یادگیری این تکنیکها در کلاس به سادگی و به سرعت میتوانید آنها را به کار برده و نتایج را مشاهده کنید.
سرفصل های دوره مهارتهای مدیر میانی
جانشین پروری
مدیر میانی نباید در کار خود غرق شود! او باید همواره به فکر رشد و توسعه خود باشد و برای طی کردن مسیر رشد نیاز دارد تا افرادی توانمند را پرورش دهد و برای این مهم نیاز دارد بتواند به خوبی تشخیص دهد که چه وظایفی را همراه با چه اختیارات و محدودیتهایی باید به دیگران واگذار کند. جانشین پروری یک مهارت حیاتی برای مدیر میانی است.
هدف گذاری و برنامهریزی
یکی از مهمترین دلایل تعارض بین مدیران ارشد و مدیران سایر سطوح و همچنین سردرگمی کارمندان و جزیرهای کارکردن آنان، نبودِ اهداف درست و متصل به اهداف اصلی سازمان است! با یادگیری مهارت هدفگذاری و برنامهریزی موثر، اهدافی که از سوی مدیر ارشد برای شما تعیین میگردد را برای خود تجزیه میکنید و همچنین بر اساس آن برای تیم و واحدهای مختلف هدفگذاری خواهید کرد.
مدیریت عملکرد
کار اصلی یک مدیر میانی بهبود عملکرد کارکنان و حصول اطمینان از عملکرد صحیح افراد و سیستمهاست.
مهارتهای شغلی مدیر میانی
در این دوره اساسیترین مهارتهایی که در جایگاه مدیر میانی باید فرا بگیرید را خواهید آموخت. تفکر استراتژیک، برنامهریزی عملیاتی، حل مساله و تصمیمگیری، خلاقیت، گزارش نویسی از جمله این مهارتها هستند.
استخدام حرفهای
موفقیت هر مدیر وابسته به کار افرادی است که با او همکاری میکنند، پس باید برای افرادی که با آنان بنا هست همکاری کنید، حساسیت داشته باشید. همکاری با نیروی خوب، یکی از بزرگترین دغدغههای مدیران میانی است. شما و سازمانتان هزینههای بسیار بالایی برای استخدامهای اشتباه پرداخت میکنید اما از آنجایی که این هزینهها پنهان هستند، گاهی متوجه این هزینه سنگین نمیشوید!
سیستم سازی
عادتهای مخرب سازمانی بزرگترین موانع رشد و توسعه کسب و کارها هستند. اغلب سازمانها به رفتارهای بازدارندهای اعتیاد دارند و مدیر باید با کشف و از بین بردن آنها، مسیر رشد و توسعه را هموار سازد. در این بخش از دوره مهارتهای مدیر میانی فرا میگیرید که چگونه عادتهای مخرب سازمانی را کشف و عادتهای سازمانی عالی به وجود آورید. همچنین با طراحی یک سیستم کارآمد، کارها و فرآیندها را ساده سازی کنید.
سیستم سازی به شما کمک میکند حتی زمانی که در سازمان حضور ندارید، همه کارها به بهترین شکل پیش رود.
سیستم کنترلی
نبود کنترل در یک کسب و کار باعث هدر رفتن منابع مالی سازمان میشود و بهرهوری را به شدت کاهش میدهد. با اینکه اغلب مدیران میانی لزوم کنترل را میدانند اما نمیدانند چه چیزی را و چگونه کنترل کنند و دست به کنترل انسانها میزنند که بسیار خطرناک و آسیب زننده است و وضعیت را بدتر می کند!
تیم سازی
کمتر کسی پیدا میشود که به قدرت تیم در سازمان واقف نباشد. همه مدیران علاقمندند که تیمهای موفق و برنده داشته باشند. اما واقعیت این است که ساختن تیمهای برنده وظیفه مدیر میانی است و او باید مهارت بالایی در تیمسازی داشته باشد.
انگیزه بخشی
بیانگیزگی کارمندان شایعترین علت استعفا و جدایی کارمندان از سازمان است. کارمندان بیانگیزه بهرهوری به شدت پایینی دارند. آنها بدون کیفیت و بدون علاقه فعالیتها را انجام می دهند و اشتباهات و سهل انگاری های فراوانی دارند. همین امر هزینه های بسیار بالایی برای سازمان دارد.در جایگاه مدیر میانی شما وظیفه دارید سطح انگیزه کارکنان مجموعه سرپرستی خود را ارتقا دهید. در این دوره فرا میگیرید چگونه از بی انگیزگی افراد جلوگیری و سطح انگیزه آنان را بالا ببرید. ما به شما آموزش میدهیم که اشتباهات رایج در انگیزه بخشی را شناسایی و مانع تکرار آنها شوید.
مهارت ارتباطی
بخش اعظمی از مشکلات بین مدیران و کارمندان، حاصل نبود مهارتهای ارتباطی است. نبود مهارت ارتباطی، اختلافات را گسترده و مشکلات را بغرنج و پیچیده میکند! در دوره مهارت ارتباطی به موضوع تاثیرگذار بودن مدیر میانی پرداخته میشود. در این دوره به مباحث جذابی همچون مدیریت مجادلات، تفاوتهای جنسیتی در محیط کار، خودمتمایز سازی و فنون هم صحبتی نیز پرداخته خواهد شد.
در کنار این مهارتها شما بیش از ده مهارت مدیریتی دیگر را نیز خواهید آموخت که هر کدام به نوبه خود قدرت شما و تیمتان را چندین برابر میکند.
وظایف مدیر میانی
مدیران میانی معمولاً بر یک بخش خاص یا عملکرد تجاری در یک سازمان نظارت میکنند. آنها نسبت به عملکرد بخش خود پاسخگو هستند و باید آن را به مدیریت بالاتر توضیح دهند. مدیر میانی وظیفه دارد مدیران ارشد را که در سطوح بالای نردبان سازمانی قرار دارند به کسانی که در سطوح پایین مدیریتی هستند، وصل کنند.
مهمترین وظایف مدیر میانی عبارتند از:
* اطمینان حاصل کنید که برنامههای استراتژیک ایجادشده توسط رهبری شرکت اجرا میشود.
* استراتژیها و برنامههای دپارتمان را بر اساس اهداف کلی شرکت توسعه دهید.
* با کمک به مدیران سطح پایین در اجرای استراتژیهایشان، میتوانید نتایج آنها را بهبود ببخشید.
* در انتخاب منابع دپارتمان، مثل موارد مربوط به تعداد کارمندانی که باید استخدام شوند، شرکت کنید.
* وظایف و مسئولیتهای مشخصی را به کارکنان خود ارائه دهید و کمک کنید تا از رفتار سازمانی پیروی کنید.
* مشخص کنید چه چیزی در بخش اشتباه رخ داده است و تمام تلاش خود را برای اصلاح وضعیت انجام دهید.
* برنامهای ایجاد کنید که شامل پاداش و جریمه باشد و سپس آن را اجرا کنید.
* تمام ایدههای استراتژیک مهم را برای ارتقاء عملکرد منطقه عملکردی، به مدیریت بالادست خود ارائه دهید.
* عملکرد و پیشرفت دپارتمان در جهت اهدافش باید به رهبری اجرایی دپارتمان اطلاعرسانی شود.
نقش مدیران میانی در موفقیت یک سازمان چیست؟
مدیران میانی برنامههای روزمره کارکنان را مدیریت و بر عملکرد آنها نظارت میکنند و مطمئن میشوند که همهچیز مطابق با نیازهای سازمان انجام میشود.
مدیر میانی چه نقشی در یک سازمان دارد؟
مدیران میانی جایگاهی بین مدیران ارشد و کارمندان عادی شرکت دارند و مسئولیت برقراری ارتباط این دو بخش را بر عهده دارند.
مدیر میانی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
توانایی در رهبری، سازماندهی، برقراری ارتباط، مدیریت زمان، استعدادیابی و تصمیمگیری مهمترین ویژگیهای یک مدیر میانی هستند.