منظور از منابع انسانی چیست؟
منابع انسانی به یک واحد در سازمانها، شرکتها و یا هر کسب و کار دیگری گفته میشود که وظیفه مدیریت کارکنان را بر عهده دارد. تعریفی دیگر این است: گروهی از افراد که عملیات یک مجموعه را در دست دارند و برای بهتر شدن عملکرد خود و زیردستان تلاش میکنند. ایجاد چنین واحدی در هر سازمان، بدون شک سبب تغییر و پیشرفت بینظیری شده و برای آن مجموعه ارزشآفرینی میکند. وظایف کسی که به عنوان مدیر منابع انسانی در یک شرکت فعالیت میکند، به شرح زیر میباشد:
* ارائه راهکار موثر برای جذب نیروی کارآمد
* ارائه آموزشهای لازم به کارمندان
* مدیریت دستمزدها، پاداشها و…
* مدیریت روابط کارمندان با یکدیگر
* شناسایی و رفع نیازهای کارمندان
* بهبود عملکرد نیروی انسانی
* ایجاد انگیزه و رغبت در کارمندان برای ادامه فعالیت
این مسیر شغلی مناسب کیست؟
* علاقه مند به درک رفتار کارکنان و برنامه ریزی برای افراد
* علاقه مند و توانمند در ارتباط گرفتن با افراد
* توانایی سازماندهی و مدیریت افراد برای رشد و ارتقای شغلی کارکنان
* پاسخ دادن به سوالات و دغدغه های کارکنان
* برقراری تعادل بین نگرانیهای کارکنان و منافع سازمان
* علاقه مند به نظارت بر عملکرد افراد
* حفظ و بایگانی مدارک و اسناد
چرا دوره آموزش مدیریت منابع انسانی؟
امروزه حضور یک مدیر منابع انسانی و یا واحد فعال در این حوزه، یکی از ویژگیهای یک سازمان موفق محسوب میشود. دلیل اهمیت این موضوع این است که زمانی نیروهای انسانی میتوانند مفید و کارآمد واقع شوند که مجموعه برای آنها ارزش قائل شود و رضایت شغلی آنها را پدید آورد. این موضوع زمانی محقق میشود که یک فرد کارشناس بتواند به خوبی نیازهای کارکنان را درک کند و با برقراری ارتباط موثر با آنها، انگیزه لازم برای انجام وظایفشان را ایجاد کند. علاوه بر آنچه که گفته شد، فاکتورهای متعددی نشان دهنده اهمیت منابع انسانی و لزوم آموزش آن هستند که به طور خلاصه عبارتند از:
* مدیریت استراتژیک
* بررسی و ساخت یک ساختار اساسی مدیریتی
* امنیت و مدیریت ریسک
* مدیریت درگیری
* ایجاد ارتباطات موثر بین کارفرما و کارمند
* اطمینان از مطلوبیت و…
پیش نیازها
* آشنایی اولیه با مباحث منابع انسانی
برای شرکت در این دوره آموزش چه پیش نیازی لازم است؟
در مسیر رشد کارشناس منابع انسانی، تمامی تکنیک ها و مباحث آموزشی به صورت حرفهای ارائه شده و مناسب افرادی است که میخواهند به صورت اصولی، پایهای و تخصصی، مدیریت محصول را آموزش ببینند.
آموزش منابع انسانی را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
* مدیران منابع انسانی
* مدیران عامل
* صاحبین کسبوکار
* کارشناسان منابع انسانی
* علاقمندان به حوزه منابع انسانی
فرصت های شغلی مختلف برای یک مدیر منابع انسانی
فرصتهای شغلی برای یک hrm بسته به مهارت های مدیر منابع انسانی، بسیار متنوع و گسترده هستند. در ادامه، برخی از فرصت های شغلی مدیر منابع انسانی را بررسی خواهیم کرد.
* مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی و خصوصی
* کارشناس منابع انسانی
* مدیریت ارتباطات داخلی
* مشاور منابع انسانی
* مدیریت منابع انسانی در صنایع خاص
* مدیریت توسعه منابع انسانی
* مدیریت منابع انسانی در شرکتهای مشاوره
فرصتهای شغلی برای مدیران منابع انسانی متنوع و گسترده هستند و وابسته به تخصصها و مهارت های مدیر منابع انسانی، میتوانند متغیر باشند. این شغلها معمولاً در سطوح مختلف مدیریتی و در صنایع متنوع وجود دارند.
مزایای شغل مدیر منابع انسانی
* فرصتهای رشد و پیشرفت حرفهای
* تأثیرگذاری بر فرهنگ سازمانی
* تنوع کاری
* مسئولیت اخلاقی و اجتماعی
* استفاده از فنون نوین
* پاداش مالی و فرصتهای شغلی
* تعامل با افراد مختلف
معایب شغل مدیر منابع انسانی
* فشار کاری و استرس
* مواجهه با مسائل حساس و مشکلات انسانی
* مسئولیت اخلاقی و حفظ حقوق کارکنان
* پذیرش مسئولیت برخی تصمیمها
* محدودیت در اثرگذاری بر تصمیمات بالاتر سازمان
* پیچیدگی قوانین کاری
* تعامل با شخصیتها و افکار مختلف
شرح وظایف مدیر منابع انسانی
* استخدام و انتخاب
* مدیریت عملکرد
* مدیریت حقوق و مزایا
* توسعه منابع انسانی
* مدیریت تغییر
* مدیریت ارتباط با کارکنان
* مدیریت اختلافات
* تطبیق با قوانین کاری
* تحلیل داده و گزارشدهی
* توسعه سیاستها و راهکارهای منابع انسانی