مدیریت صنف چیست؟
منظور از مدیریت صنف، «فرایند کنترل و هدایت مسائل یا افراد» است. البته، نظرات متفاوتی درباره مدیریت وجود دارند. برای مثال، میتوان مدیریت را فرایند، فعالیت، رشته تحصیلی، علم، نوعی هنر یا حتی حرفه دانست.
در این نوشتار، مدیریت را نوعی فعالیت و شاید بتوان گفت نوعی مهارت، در نظر میگیریم که صرفنظر از تخصص و زمینه کاری، به پیشرفت شغلی شما کمک خواهد کرد. مدیریت در مقام عمل، ۳ حوزه زیر را پوشش میدهد.
* فعالیتهای اطلاعاتی: دریافت و ارائه اطلاعات بهصورت شفاهی یا کتبی و حفظ ارتباطات برای پیشبرد عملیات شرکت؛
* فعالیتهای تصمیمگیری: مشارکت در تصمیم گیری در زمینههای مختلف با این توجیه که تصمیم یک مدیر، به مبنایی برای اقدام سایر مدیران تبدیل میشود؛
* فعالیتهای بینفردی: تعامل با مافوقها و افرادی که در سطوح پایین سلسلهمراتب شرکتی قرار دارند و حفظ روابط مناسب با همه آنها.
با توجه به تعریف مدیریت، اهمیت آن زمانی قابلفهم میشود که مسائل را از دید یک مدیر بررسی کنیم. هنگامی که شما، یک گروه دفتری یا مجازی را مدیریت میکنید، هدفتان، رسیدن به مجموعهای از اهداف کسبوکار از طریق ارائه دستورات مشخص به گروهی از افراد داوطلب است. البته، مدیریت، به این تعریف محدود نمیشود. براساس تعریفی که در ابتدا ارائه شد، مدیر باید وظایفی مانند تصمیمگیری، پشتیبانی، ایجاد ارتباط و راهنمایی مستمر را نیز انجام دهد.
مدیریت خوب، مبنای ایجاد و حفظ یک گروه سودآور است. موفقیت اداره یا شرکت نیز تا حدود زیادی به مدیریت خوب بستگی دارد. حال که متوجه شدیم مدیریت چیست در ادامه به بررسی مزایای آن میپردازیم.
مزایای مدیریت صنف چیست؟
مدیریت صنف، علاوه بر پیشبرد موفقیت جمعی، نتایجی عالی را در سطح فردی به ارمغان میآورد. درواقع، مدیریت صنف یک چتر مفهومی است که تواناییهای لازم را برای پیشرفت شغلی، فراهم میسازد. این سوال برای بسیاری از افراد پیش میآید که تواناییهای مورد نیاز مدیریت چیست؛ برخی از این تواناییها به شرح زیر هستند:
۱. مهارتهای سازمانی: نظمدادن به مسائل، سازماندهی، اجرای فرایندها و هدایت کارکنان در مسیر انجام امور تعیینشده؛
۲. مدیریت زمان: تعیین مهلت اتمام کار، اولویتبندی وظایف، صرف زمان برای انجام تحقیق و پروژهها، جهت رسیدن به اهداف مهم در مدت زمان مطلوب؛
۳. مهارتهای ایجاد رابطه: همکاری نزدیک با کارکنان، ارائه بازخورد، ایجاد انگیزه کارکنان، اجرای وظایف استخدام و اخراج، گوش دادن فعال به حرفهای کارکنان و پشتیبانی مستمر از آنها؛
۴. تعیین وظایف: تعیین وظایف کارکنان، تشریح چگونگی انجام کار، تقسیم مسئولیت و تعیین سازوکار پاسخگویی؛
۵. برنامهریزی رو به جلو: ارزیابی ظرفیتهای گروه، تعیین چشمانداز، هدف و مأموریت و برنامه ریزی قبلی برای تعیین اهداف شخصی و گروهی جهت تسهیل توسعه؛
۶. ارتباطات: قراردادن اعضای گروه در جریان امور در هر مرحله از فرایند اجرای پروژه بهمنظور ایجاد ارتباط موثر میان مدیریت ارشد و کارمندان؛
۷. حل مسئله: بررسی احتمالات مختلف، مقایسه نتایج و استفاده بهینه از منابع و استعدادها؛
۸. مهارتهای اداری و مالی: تعیین بودجه، اصلاح سهام موجود، نوشتن گزارش کار و بهبود مهارتهای سواد مالی و سواد کامپیوتری؛
۹. رهبری: مدیر خوب، یک رهبر خوب است و میتواند دیگران را برای پیروی از دستورات و چشمانداز خود، متقاعد کند.
بنابراین، برای ارائه پاسخی دقیقتر برای سؤال مدیریت چیست باید اشاره کرد که تعریف مدیریت صرفا یک مهارت نیست، بلکه مجموعهای از مهارتهایی است که با بهبود آنها، میتوان به پیشرفت شغلی رسید. هر مدیر و کارمندی که در قرن ۲۱ کار میکند، باید مهارتهای مدیریتی را یاد بگیرد. سرمایهگذاری در برنامههای آموزشی مدیریت، یک تصمیم عاقلانه است.
در حالت ایدهآل، اگر به مسائل زیر علاقهمند هستید، مدیریت برای شما مناسب است.
* پیادهسازی راهبرد یا چشمانداز خود در سازمان؛
* رهبری بهجای پیروی؛
* تسلط بیشتر بر ساعات کاری؛
* تعیین وظیفه کاری برای دیگران بهجای انجام کار.